Hesperian Health Guides

افسردگی (Depression) (غمگین بودن بیش از حد ویا کاملا بیاحساس بودن)

در این فصل:

WWD Ch13 Page 282-1.png

بعضی افراد همزمان با پیشرفت سن احساس ناخوشنودی و افسردگی پیدا میکنند. این اکثراً از سبب تنها ماندن، تغییرات صحی ویا عدم توانائی در اجرای کارهای که معمولا انجام میدادند، میباشد. بعضی زنان دارای معلولیت که از اعتماد به نفس کمتری رنج میبرند، ممکن همزمان با پیشرفت سن، بیشتر احساس تنهائی و افسردگی نمایند.

بعضی علایم افسردگی اینها اند:

  • بیشتر اوقات غمگین بودن.
  • مشکل خوابیدن ویا خوابیدن بیش از حد.
  • مشکل در واضح فکر کردن.
  • عدم علاقمندی به فعالیتهای فرحتبخش و خوشیآور، همچنان خوردن و مقاربت جنسی.
  • مشکلات فزیکی مانند سردردیها ویا مشکلات امعاء که سبب آن مریضیها نمیباشند.
  • بطائت در صحبت کردن و حرکت نمودن.
  • نداشتن انرژی برای فعالیتهای روزانه.
  • فکر کردن در مورد مرگ ویا خودکشی.
برای وقایه از افسردگی چه باید کرد

کوشش کنید که تا حد امکان فعال بمانید، تمرین کنید و خوب غذا بخورید. علاوه بر آن، کوشش کنید که بسیار تنها نباشید. برای مواظبت از اطفال خوردسال در جامعه کمک کنید. با دیگر زنان مسن که دارای معلولیت هستند ملاقات کنید تا باهم صحبت نموده و وقت خود را بگذرانید. اگر اغلب غمگین هستید ویا خواب شده نمیتوانید، با یکی از اعضای خانواده که مورد اعتماد شما است ویا با یک کارکن صحی صحبت نمایید. برای معلومات بیشتر در مورد صحت روانی، فصل 3 دیده شود.